نظر بر قدم،  سفر در وطن،  خلوت در انجمن

نظر بر قدم، سفر در وطن، خلوت در انجمن

بیان موضوعات و اندیشه های عرفانی از سلسله زنجیر رهروان طریق نعمت اللهی صفیعلی شاهی سعادتی
نظر بر قدم،  سفر در وطن،  خلوت در انجمن

نظر بر قدم، سفر در وطن، خلوت در انجمن

بیان موضوعات و اندیشه های عرفانی از سلسله زنجیر رهروان طریق نعمت اللهی صفیعلی شاهی سعادتی

۱۲ - سلسله جلیله رضوی نعمت اللهی صفیعلی شاهی



- موضوعات این صفحه :

الف - امتداد سلسله ی صفیعلی شاهی 

ب - انشعابات سلسله ی صفی علیشاهی


------------------------------------------------------

------------------------------------------------------








الف - امتداد سلسله صفیعلی شاهی

۷۸۶

 

الحق مع علی        هو         وعلی مع الحق

 

۱۴۱

 

﴿ وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم

 

مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا ﴾

  

﴿ سوره مبارکه الاسراء آیه شریفه۷۰

 

 

« ولایت علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی »

 

مدد از قادر متعال ، مدد از علی و آل

مدد از مجذوبان مست ، مدد از سلاک حق پرست

 

 

 

 مقدمه:

 

نامه ی مورخه ششم اردیبهشت سال یکهزار و سیصد و شصت و هفت

سه شنبه نهم رمضان المبارک یک هزار و چهارصد و هشت هجری قمری

حضرت مولانا و مقتدانا علامه الخیرالحاج شیخ محمد باقر ساعدی سعادتعلی شاه  رضوان الله تعالی علیه

 

بسمه تعالی

دوست ارجمند حقیقی جناب آقای سعید خلیقی دام عمره، امید است همواره خرسند باشید و از برکات این ماه مبارک به خصوص از شبهای احیاء آن کمال استفاده را بنمائید، همان طور که در جواب تلفن جنابعالی عرض داشتم، نامه پر از مهر شما رسید و آرزومندم همواره موفق باشید. در آغاز سوالتان نوشته اید سخنانی از آقای حاجی فتی و آقای بادنج شنیده اید که دچار اشکال شده اید . سخنان ایشان را ننوشته اید تا بدانم چه گفته اند .

قبلاَ باید بگویم در میان بزرگان هیچگونه اختلافی وجود ندارد و اگر اختلافی احساس می شود از ناحیه بعضی از اطرافیان است 

مرحوم صفی پیش از آنکه از دنیا رحلت کنند فقرائی که حاضر بودند به حضور طلبیده مرحوم آقای حاج میرزا محمود خان نائینی ومرحوم ظهیرالدوله را به آنان معرفی کرده و اظهار داشت امور درون  خانقاه  به عهده حاج میرزا محمودخان و امور  بیرون  خانقاه  به عهده ظهیرالدوله است.

 

پس از وفات آن مرحوم بعضی از مغرضان اسباب ناراحتی حاجی نائینی را فراهم آورده و بالاخره ایشان  خانقاه را ترک  کرده به سفر ادامه داده در مشهد مرحوم حاج شیخ حسن ادیب که پیر اینجانب است و جمعی دیگر به وی گراییده و طولی نکشید وی از مشهد به ماهان رفته و در آنجا مرحوم حاجی نمازی که شیخ ایشان بود ، خانقاهی در پشت مزار شاه نعمت الله برای ایشان بنیان کرد، بار دیگر به مشهد آمد و حاجی ادیب  را برای سرپرستی فقرای مشهد تعیین کرد و به ماهان بازگشت و همانجا درگذشت و  در آن خانقاه که فعلاَ هم اثر آن باقی است مدفون گردید، و اینجانب هم قریب به چهل و اندی سال ،پیش ایشان مشرف شدم و پس ازچند سال اجازه دستگیری به این جانب مرحمت کرد و به حمدالله تا حال به عهدی که با ایشان داشتم باقی مانده و به دستورهای لازم خواهندگان را به سیر وسلوک دعوت می کنم وبه قول صفی ، آزاری به کسی ندارم و به فرموده حاجی ادیب میخواهم امانتی که در اختیار دارم در دست هر کسی که بخواهد درآورم.

بنابراین  این جانب به دستور مرحوم جناب آقای حاج شیخ حسن ادیب ملقب به منظورعلی شاه به وسیله مرحوم آقای حاج میرزا محمودخان نائینی حیرت علی شاه از مرحوم صفی علی شاه به دعوت فقرا می پردازم.

مرحوم صفی سلسله فقری را تا شاه نعمت الله در آغاز دیوان غزلیات ایراد کرده است .راه راه حق است با حق کسی مخالفت  ندارد تنها مغرضانند که مخالفت می کنند و به حرف اینها انسان سالک نباید گوش بدهد و ناراحتی فکری به خود راه بدهد به قول حاجی ادیب (باید آدم شد) و ما به مرشدهای خود به چشم معلم اخلاق و آدمیت نگاه می کنیم نه امامت و خلافت ، اما بر فقیر لازم است که تعهد و بیعتی که با مرشد خود بسته از خاطر نبرد و در هر کجا که وارد میشود پیر خود را در نظر بگیرد تا به هیچ اشکالی بر نخورد هرگاه فقیر غرضی نداشته باشد لازم نیست دیگران بفهمند فقیر است تا آنها که نادانند به باد تمسخر نگیرند اما صحبت فقری با کسانی که بی غرضند ضرری ندارد لیکن باید رعایت احتیاط را در هر جا در نظر گرفت 

                                                خدا یار مولی نگهدار

                                                  محمدباقرساعدی

***************************************

**************************************

هوالعلی

 

اما بعد .

عزیزان در این جا باید عرض کنم ، مقدمه ، که یکی از نامه های دریافتی حقیر از مرحوم پیر عالی مقام و عالم فرزانه دوران حضرت حاج شیخ محمد باقر ساعدی خراسانی سعادتعلی شاه است ، تنها یکی از ده ها سند موجود ، پیرامون چگونگی امتداد سلسله جلیله نعمت اللهی صفیعلی شاهی می باشد . شرح نکته به نکته این واقعه خود حدیثی مفصل است که ، رساله ای جداگانه و مکتوبی مفصل خواهد شد، که مجالی دیگر می طلبد .

-با وجود اینکه مشایخ نام دار حضرت مولانا و مقتدانا عارف بالله وپیر دل آگاه صفی علی شاه هر یک عالمی را کفایت می نمودند لیکن ، ما معتقدیم که خرقه ولایتی و اسرار الهی و امانات ملکوتی از ناحیه آن شیر مرد عرصه عرفان ،با توجه به اسناد موجود، به جناب مستطاب فخامت و شایسته حفظ امانت حضرت الخیرالحاج سید میرزا محمودخان نائینی حیرتعلی شاه نعمت اللهی صفیعلیشاهی ، انتقال یافت ، فلذا امتداد سلسله و چراغ منور و تابناک حضرتش به دست با کفایت حضرت حیرت سپرده شد . یا علی و یا حق مدد .

_در طی دوران مسند نشینی مولانا و مقتدانا شمس الابرار و مصدر الانوار عارف به معارف لاهوتی و حافظ اسرار و بارقات ملکوتی حضرت الخیرالحاج سیدمیرزا محمودخان نائینی حیرتعلی شاه رضوان الله تعالی علیه که شرح احوالات و مقامات عرفانی ایشان رساله ای مفصل می طلبد و در این مجمل نخواهد گنجید ، مردان رهنورد شایسته و وارسته ای تربیت علوی یافته و پا به عرصه ایمان و ایقان گذاشته که هریک عالمی را کفایت می نمودند، که نام نامی آن حضرات عبارتند از:

الف – حضرت الخیرالحاج حسن خاوری ، حاج داداش خراسانی ادیب العارفین منظورعلی شاه (لازم به تذکر است که جناب حاج داداش خراسانی از ناحیه حضرت آقا علی خان ظهیرالدوله صفاعلیشاه که مشایخ نامی و نام آور حضرت صفیعلی شاه میباشند نیز مأذون به ارشاد گشته اند. جهت اطلاع عزیزان باید عرض کنم که اساساَ لقب ادیب العارفین که سالها ورد زبان همه ارادتمندان این اولیاء برحق خدا بود از ناحیه آقا علی خان ظهیرالدوله صفا علیشاه بر ایشان نهاده شده است .)

ب - حضرت  درویش  کوچک علی شاه نعمت اللهی شیرازی(آخرین بابا کوهی) (این مطلب بسیار پنهان بوده و کمتر عزیزی از آن اطلاع داشته است ، لیکن در اینجا باید عرض کنم حضرات عالی مقام کربلایی سید محمد محروق محروقعلی شاه و حاج سید حسین باقریان ظهورعلی شاه که هر یک از عرفای تراز اول صوفیه و معاشر آن عارف وارسته و به حق پیوسته بودند ، نقل قول از خود مرحوم بابا کوهی می فرمودند که حقیر نزد حاجی سید میرزا محمودخان حیرتعلی شاه مشرف و تربیت یافته ام )

ج –حضرت مولانا حاج محمدابراهیم خان نمازی شیرازی نیازعلیشاه (که البته ایشان اولین شیخ حضرت صفیعلی شاه نیز بودند که بعد از خرقه نهادن جناب صفی با جناب حیرت تجدیده عهد نموده از ناحیه آن بزرگوار نیز مأذون به ارشاد گردیده و از مشایخ نامی جناب حیرتعلی شاه گشتند)

............................................................................

از ناحیه حضرت کوچک علی شاه (آخرین بابا کوهی) فعلاَ اطلاع کافی در اختیار نیست. به قولی ایشا ن از اشخاص دستگیری نمی فرمودند فلذا چراغی روشن ننمودند، و تا آخر عمر شریفشان در انزوا بوده و در شرایطی که شرح آن به افسانه های تاریخی میماند و قبول آن برای نامحرمان ممتنع می نماید عمر شریف خود را صرف عبادات و ریاضات شاقه فرمودند و در همان محل(مقبره باکویه) که امروزه در بالای بلندای کوهی مشرف به شهر فرهنگ و هنر و عرفان ، شیراز است ، خرقه تهی فرموده و به جهان باقی رحیل گشتند. رضوان الله تعالی علیه  .

........................................................................

ازناحیه حضرت مولانا حاج ابراهیم نمازی نیاز علیشاه حضرت حاج شیخ احمد مصفایی که ایشان نیز ملقب بودند به منظورعلیشاه(البته ایشان پس از ارتحال حاجی نمازی نزد آقا هادی خان مولوی گیلانی که از مشایخ تراز اول حضرت صفی علی شاه بودند مجدداَ تجدید عهد نموده و از ناحیه ایشان نیز مأذون به ارشاد گشتند )

-از ناحیه حاجی احمد مصفایی منظورعلیشاه که انسانی به راستی مشهور و بسیار متدین بود مردان رهنورد و وارسته ای به یادگار ماندند که عبارتند از:

۱-حاج مرتضی فتی شفیق علیشاه(که البته ایشان نیز در ادامه سلوک نزد عارف نامی دوران حضرت علامه حاج شیخ محمدباقرساعدی خراسانی سعادتعلی شاه تجدید عهد نموده و از ناحیه آن بزرگوار ماذون به ارشاد و دستگیری شدند)رضوان الله تعالی علیه

۲-حاج محمود بختیارمجذوبعلیشاه اراکی (که ایشان نیز از ناحیه حضرت ساعدی کبیر مأذون به ارشاد در شهر اراک شدند)دام عمره والتوفیقاته

۳-حاج ناصر مصفایی فرزند خلف و شایسته  آن بزرگوار ملقب به ناصرعلیشاه که هم اکنون به اراعه طریق مشغولند .دام عمره والتوفیقات

.......................................................................

 

امتدادسلسله جلیله نعمت اللهی صفیعلی شاهی ، دوده حضرت حیرت:

 

.............................................................................

-همان گونه که از مقدمه اطلاع یافتید ، پس از ارتحال و خرقه تهی نمودن حضرت حیرتعلی شاه مسند قطبیت سلسله به  حضرت عمادالعارفین الخیرالحاج حسن خاوری ،حاج داداش خراسانی ملقب به لقب شریف منظور علی شاه رسید . از ناحیه ارشاد آن بزرگ عالم عرفان که به تمامی کمالات فقر و سلوک طریق الله ملبس بوده همچون مشایخ بزرگوار پیشین خود صاحب قوای قدسی و خرق عادات  که از آن جمله می توان به طی الارض به کرات و تراوشات عرفانی به دفعات یاد کرد، بزرگوارانی تربیت عرفانی علوی یافته که نام نامی آن رهنوردان والا مقام عبارتند از:

الف- حضرت علامه آیت الله الخیرالحاج شیخ محمدباقر ساعدی خراسانی سعادتعلی شاه رضوان الله تعالی علیه(جانشین برحق آن بزرگوار در ارشاد طریقت علوی، علوم امامت و علومات غریبه)

ب- حضرت آیت الله  حجت هاشمی مسعود علیشاه  دام عمره العالی ؛ عارف و زاهد وارسته و به حق پیوسته . مجاز ارشاد در طریقت علوی و علومات غریبه

ج- حضرت الخیرالحاج سید حسین باقریان ظهورعلیشاه (درعلوم امامت و علومات غریبه)که البته ایشان از مشایخ نامدار سلسله نعمت اللهی از ناحیه حضرت کربلایی سید محمد محروق شیرازی محروقعلی شاه که نسب فقری ایشان به حضرت صابرعلی شاه نصر آبادی که از اکابر و مشایخ تراز اول سلسله نعمت اللهی پس از جناب مستطاب حاجی زین العابدین شیرازی رحمتعلی شاه ، قطب الاقطاب و پیر حضرت صفی می باشند می رسند . جناب ظهور علیشاه در واقع رفیق راه حضرت علامه بوده و بسیار مورد احترام حضرتش بودند (دقیقاَ خاطرم است که حضرت ساعدی کبیر در رابطه با شرح احوالات حضرت ظهور علیشاه که مشهور بودند به آقا اولیاء می فرمودند ایشان به تمامی کمالات فقر آراسته و ملبس هستند) رضوان الله تعالی علیه

د- حضرت درویش حاجی بافتی(...) ماذون به ارشاد رحمة الله علیه

................................................................

امتداد سلسله جلیله نعمت اللهی صفیعلی شاهی از ناحیه دوده حضرت حیرت و حلقات زنجیر ارادتمندان به صاحت مقدس حضرت مستطاب فخامت علامه آیت الله  حاج شیخ محمدباقرساعدی خراسانی سعادتعلی شاه (قدس)

.........................................................................

-در دوران زعامت و مسند نشینی و سلسله جنبانی حضرت مولانا و مقتدانا سرالاسرار و مخزن الانوار علامه آیت الله الخیرالحاج شیخ محمد باقرساعدی خراسانی سعادتعلی شاه که به حق از اولیاء الله بودند و وجود مقدس ایشان همواره غبار از دلهای مومنین و مؤمنات و سلاک طریق الله ،خواه در جرگه ارادتمندان به حضرتش بوده ،خواه از رهروان دیگر سلاسل  ، می ربود ، مردان عاشق به خاندان عصمت و طهارت علیه السلام و دوست داران امیرالمومنین علی بن ابی طالب و اولاد مکرمش ، مودب به آداب فقر و عامل به اوامر شریعت مصطفوی و طریقت علوی گشته و هر یک به قدر استطاعت از آن اقیانوس بی کران معرفت بهره ها بردند . چون وجود مقدس آن یگانه دوران به تمامی آراسته به کمالات بود ، هر فقیری می توانست نیاز خود را به راحتی هر چه تمام در کوتاه ترین زمان بر آورده سازد ، فلذا عده کثیری به ایشان گرویدند و موفق به طی منازل سیر و سلوک گشتند . اما در اینجا نام بزرگوارانی که از ناحیه حضرتش ماذون گشتند را عرض خواهم کرد.

الف -  جناب حاج سید صدرالدین قوام شهیدی توفیق علیشاه  مجاز دلالت جهت پیر سلسله و لساناً مجاز ارشاد و تلقین

ب – حضرت عماد العارفین  الخیرالحاج افشین خورسند معصوم علی شاه گیلانی دام عمره العالی که از مشایخ  نامدار و سلاک منتهی  تراز اول حضرت سعادت علی شاه (قدس)بوده و مأذون به ارشاد علوی و علومات غریبه. و صاحب امانات طریقت علوی رضوی نعمت اللهی می باشند .

ج –  حضرت آقا سید عباس هادی زاده(غلام حلقه بگوش) منظورعلیشاه ثانی رضوان الله تعالی علیه که در زمان حیات ظاهری حضرت علامه خرقه نهادن

د– حضرت آقا سید محمد باقر میر مقتدایی اصفهانی منظورعلیشاه ثالث رضوان الله تعالی علیه که در زمان حیات ظاهری حضرت علامه خرقه نهادند .

ه – حضرت درویش حاج مرتضی فتی شفیق علیشاه رضوان الله تعالی علیه مأذون به ارشاد در شهر تهران که در زمان حیات ظاهری حضرت علامه خرقه نهادند .

و – حضرت حاج علیمحمدی کلاچایی رضوا ن الله تعالی علیه مأذون در علومات غریبه که در زمان حیات ظاهری حضرت علامه رحلت فرمودند .

ز- حضرت درویش حاجی مسائلی اصفهانی سالمعلیشاه دام عمره والتوفیقاته مأذون به دلالت فقرا در شهر اصفهان .

ح – حضرت درویش حاج محمود بختیار مجذوبعلیشاه اراکی دام عمره والتوفیقاته مأذون به ارشاد در شهر اراک.

 

 

 

انشاالله در فرصتی دیگر ادامه مطالب را ارئه خواهم داد .

 



----------------------------------------------------

-----------------------------------------------------

ب - انشعابات سلسله ی صفی علیشاهی




الحمدلله الذی لا اله الا هوالحی القیوم

اما بعد ، در طی سالهای گذشته همواره یکی از مشغله های فکری اینجانب و دیگر یاران طریق این بود که می بایست محلی برای ارجاع پویندگان و رهروان و نیز عزیزانی که تمایل به دانستن شجره طیبه اهل معنا و بزرگان طریقت علوی در وجودشان غلیان دارد ، وجود داشته باشد که به هر تقدیر این مهم محقق نگشت و ما گه گاه شاهد و ناظر انتشار بعضی مکتوبات از ناحیه اشخاص مدعی این امر نیز بودیم . افرادی که حتی مویی سپید کرده و در سلسله های دیگر مسند نشین نیز بودند .که بله سلسله ی صفیعلی شاهی بعد از صفی به ظهیرالدوله و بعد از ایشان هم رسید به انجمن اخوت ، و بعد انجمن هم کلاً منقطع و چراغ صفی خاموش شد ( که در اینجا به جهت حفظ کرامت و به حکم ستاریت از آوردن نامشان صرف نظر خواهیم کرد). هرچند که هرچه ماه افزون ضیاء و ضو کند * آن که دانی بیشتر عوعو کند ولی بالاخره بارها از ناحیه عزیزان و عاشقان طریق این رفتارهای نابخردانه مشاهده شد تا اینکه فقیر با اشاره  اخوی بسیار محترم ، یار و رفیق شفیق طریق که خدایش محفوظ دارد جناب آقای دکتر آرش گودرزی منورعلی شاه دام عمره العالی ( به حضور انور همه عزیزان و بزرگواران عارضم که جناب دکتر گودرزی گذشته از اینکه در امر سلوک متصل به حضرت مرشدنا علامه الخیرالحاج شیخ محمدباقر ساعدی سعادتعلی شاه رضوان الله علیه میباشند ، نسب فقری ایشان از ناحیه حضرات مقدس آقا سید حسین باقریان ظهورعلیشاه نعمت اللهی و کربلایی سید محمد شیرزای محروقعلی شاه و حضرت آقا میرزا هدایت الله شیرازی ذاکرعلیشاه و حضرت آقا سید محمد نورائی حیرتعلیشاه به حضرت مرشدنا صابرعلیشاه نصر آبادی به حضرت مرشدنا حاج زین العابدین شیرازی رحمتعلی شاه نعمت اللهی میرسد)برآن شدم که با این بضاعت کم و با استعانت از درگاه خدای متعال و مدد جستن از باطن اولیاء الهی در ثبت مجموعه اطلاعاتی که از محضر مشایخ کبار و رهنوردان صافی صادق در طی این سالها بدست آمده است اقدام به ثبت و نشر آن کنم، لازم است در اینجا از همه عزیزان به تخصیص جناب دکتر گودرزی که در این امر فقیر را همایت کرده اند نهایت تشکر و قدر دانی خود را اعلام دارم . حال این کم نام با مدد جستن از باطن اولیاء خدا و استعانت از روح بلند و تابناک حضرت مرشدنا صفیعلی شاه قدس سره العزیز اقدام به ثبت آنچه از وقایع گذشته و به ما رسیده است می نمایم ، امید که مورد رضایت همه بزرگان و مشایخ و اولیاء بر حق سلسله فقر نعمت اللهی صفیعلیشاهی قرار گیرد . اللهم آمین یا رب العالمین .

هو

امابعد ، حضرت مولانا حاج میرزا حسن اصفهانی صفی علی شاه قدس الله نفسه الزکیه در دوران مسند نشینی خود مردان رهنورد بسیاری را به وادی طریقت و فقر علوی مشرف فرموده و راهبری فرمودند که نتیجه سالها همت بلند ایشان، به درجه کمال و ارشاد رساندن بزرگانی شد که هر کدام از مفاخر فقر و میدان و عرصه ایمان و ایقان گشتند .  که نام و القاب شریف آن بزرگواران تا اندازه ای که به ما رسیده به ترتیب حروف الفبا (در القاب ) اعلام میگردد.


۱-حضرت حاج سید میرزا محمود خان نائینی حیرتعلی شاه


۲-حضرت آقا رضا شمس العرفا حضور علیشاه


۳- حضرت سید حسینی هندی صادق علیشاه


۴-حضرت علی خان ظهیرالدوله صفا علیشاه


۵- حضرت میرزا عبدالکریم شیرازی معروف علیشاه(متخلص به منصور)


۶-حضرت میرزا معصوم خان کرمانی معصومعلیشاه

۷-حضرت نایب الصدر سمنانی منصورعلیشاه

۸-حضرت حاج میرزا محمد ابراهیم نمازی شیرازی نیازعلی شاه

۹-حضرت هادی خان مولوی گیلانی وفا علیشاه

۱۰-حضرت سیدالمشایخ قمشه ای هدایت علیشاه (متخلص به مفتون)

البته حضرات نواب شمس یزدی و  وحدت یزدی و همچنین جناب حاجی سیف الدوله ملایری بانی خانقاه حضرت صفی علی شاه نیز از حضرت مرشدنا صفی علی شاه مأذون بوده اند،

 در مجموع از ناحیه برخی از این بزرگواران سلسله جاری گشته است .و به یاری حق تا اندازه ی توان معرفی میگردند.

-از ناحیه حضرت علی خان ظهیرالدوله صفاعلیشاه رضوان الله علیه بزرگانی پا به عرصه عرفان و سیر و سلوک نهاده اند که  البته خود این بزرگوار در کتاب سفرنامه   صفحه ۳۴  چنین عنوان داشته اند که :

نام نامی و اسامی سامی مشایخ تعیین شده کنونی سلسله جدیده نعمت اللهی را که در نشر اخلاق درویشی و پیمان گرفتن به اصول سته تصوف معاونت و کمک می فرمایند از این قرار است .

-آقا میرزا محمود رئیس مازندرانی

-آقا میرزا مهدی رئیس السادات مازندرانی

-آقاشیخ موسی مازندرانی

-میرزا محمد تقی ضیاءالملک

- شیخ مفید نائینی

-ملا عبدالکریم سمنانی

_ملا محمدعلی سمنانی

-کربلایی محمد اصفهانی

-آقا سید مرتضی خطیب الملک

-آقا سید جلال الدین اصفهانی

-آقا عبدالرحیم کاشانی

-آقا مهدی خان ظهیر الاعیان گیلانی

-آقا مصطفی خان سالار امجد

-آقا سید اسدالله عراقی

-آقا میرزا حسن قمشه ای

-آقا میرزا ابراهیم خان اصفهانی

-آقا میرزا سید محمدخان انتظام السلطنه

-آقا حسین علی خان محلاتی

-میرزا تقی خان محبوبعلی

-آقا میرزا هادی مولوی گیلانی

-میرزا سید محمود متولی باشی کرمانی

-میرزا فتح الله صفاءالملک

ذیقعده ۱۳۳۶ تهران

که البته ادامه دوده حضرت آقا علی خان ظهیرالدوله صفاعلیشاه  رضوان الله تعالی علیه به دو طریق صورت پذیرفت یک از طریق تاسیس انجمن اخوت که بعد از خود، ریاست آن را به جناب آقا سید محمد خان انتظام السلطنه بینش علیشاه تفیض فرمودند .

 که البته بر طبق اساسنامه انجمن هیئت رئیسه یازده نفره از بین خود شیخی را برای ارشاد فقرای صفائی انتخاب می نمودند،


  و البته طریق دیگر که به سبک و سیاق اهل طریق بوده است   سلسله ایشان از طریق حضرت درویش حاج داداش کرمانشاهی مستشارعلیشاه رضوان الله علیه  جاری و برقرار است که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد .

ازناحیه حضرت حاج داداش کرمانشاهی مستشار علیشاه رضوان الله تعالی  علیه مردان نیکو خصالی پا به عرصه و میدان سلوک نهادند که برخی از آن عزیزان مجاز و مأذون گشته اند .

-شیخ محمود صفائی سنگسری محمودعلیشاه

-حضرت محمد صفا گو  محبت علیشاه( که البته ایشان از فردی دستگیری نفرمودند)

-جناب سید محسن بصیری خرم آبادی باصرعلیشاه


از ناحیه حضرت شیخ محمود صفایی سنگسری محمود علیشاه (رحمت الله علیه) مردان بزرگی به وادی فقر نعمت اللهی تشرف حاصل نمودند و از این میان حضرت درویش اسمعیل سالار ثابتعلیشاه و حضرت آیت الله  شیخ  جونی برهانی آملی   برهان علیشاه رضوان الله تعالی علیه مجاز و  ماذون به ارشاد و دستگیری از طالبین راه گشتند.

حضرت درویش اسمعیل سالار ثابتعلیشاه  رضوان الله تعالی علیه در دوران زندگانی پیر بزرگوارشان جناب صفای سنگسری  محمودعلیشاه  دلالت ایشان را به عهده داشتند و بعد آن بزرگوار در زمان مسند نشینی برادر طریق خود یعنی جناب برهانعلیشاه رضوان الله تعالی علیه  با توجه به این نکته که مجاز ارشادنیز  بودند لاکن همچنان به دلالت فقرا و طالبین راه برای حضرت برهانعلیشاه ادامه دادند.رحمت الله علیه.


 _ از ناحیه مقدس حضرت آیت الله جونی برهانی آملی برهانعلیشاه رضوان الله تعالی علیه  جمع کثیری به طریق علوی وارد و طی طریق نمودند لاکن با توجه به اسناد موجود و اطلاعات رسیده از ناحیه حضرت برهانعلیشاه تنها سه نفر از آن عزیزان مجاز به برپایی حلقات ذکر و اذن چراغ گشتند که عبارتند از :

_ حضرت درویش حاج ابوالقاسم ذبیهی ناصرعلیشاه رحمت الله علیه

_حضرت درویش حاج شاهپور نیک طبع ذاکرعلیشاه دام عمره العالی

_حضرت درویش حاج حسین طوسی خادمعلیشاه دام عمره العالی

خدمت عزیزان ره پو عارضم که پیرامون امتداددوده این بزرگواران انشاالله در فرصت بعدی مطالب تکمیلی را ثبت خواهم نمود


-از ناحیه حضرت محمد صفا گو محبت علیشاه که البته پیشتر اشاره شد ایشان از کسی دستگیری نفرموده اند ولی با این وصف به مرحوم درویش اسماعیل محبوبعلیشاه  که از مریدان سرسپرده نزد حضرت حاج داداش کرمانشاهی مستشارعلیشاه بودند اجازه ارشاد محبت فرمودند . حضرت محبوبعلیشاه رحمت الله علیه از برخی افراد جهت ارشاد دستگیری فرمودند لاکن شیخی را مجاز و مأذون نفرمودند


-از ناحیه حضرت سید محسن بصیری باصرعلیشاه بنابر مسموع از ناحیه اخوی محترم و رفیق شفیق جناب عباس آقا ورزلدوست صفاعلی که البته درویش زاده و زحمت کشیده راه میباشند عنوان میدارند از ناحیه حضرت بصیری خرم آبادی شخصی به نام خان صنمی و مجدد از ناحیه ایشان در حال حاضر آقای احمد سواررخش مسند نشین میباشند

در همین جا حضور همه عزیزان عرض کنم آ قای احمد سواررخش که البته فرد فاضلی هستند بارها مدعی بوده اند که از نواحی مختلف دارای اجازه ارشاد بوده و میباشند ، لاکن هربار از مواجهه و ارائه اسناد دآل بر ادعای شیخیت و اذن ارشاد طفره رفته و سرباز زده اند ، به همین دلیل اینجانب به عنوان عضو رسمی سلسله فقر نعمت اللهی صفیعلی شاهی بر خود فرض می دانم که این مطلب را در اینجا ثبت و نشر نمایم .

 

-ازناحیه حضرت درویش هادی خان مولوی گیلانی وفاعلیشاه نیز مردان وارسته ای تربیت سلوکی یافته اند که البته ایشان به جناب عباس عافی شاهدعلیشاه اجازه دستگیری عنایت فرمودند ، آقاضیاء مولوی سرمدعلیشاه فرزند خلف آن بزرگوار سالها در خانقاه صفی به ارشاد مشغول بوده اند  و از طرف دیگر به جانب حاج احمد مصفائی منظورعلیشاه که البته ایشان نیز از مریدان حضرت حاج محمد ابراهیم نمازی  نیازعلیشاه بودند اجازه ارشاد تفویض فرمودند . از ناحیه حضرت حاجی مصفائی منظورعلیشاه نیز بزرگوارانی به درجات عرفانی نائل گشته اند که عبارتند از

-حاجی مرتضی فتی شفیق علیشاه تهرانی که البته ایشان در ادامه سلوک نزد بزرگ مرد عالم عرفان حضرت علامه حاج شیخ محمد باقر ساعدی سعادتعلیشاه خراسانی تجدید عهد نموده و از ناحیه آن بزرگوار نیز مأذون گشتند


-حاجی محمود بختیار مجذوبعلیشاه اراکی . که ایشان نیز در ادامه طریق نزد حضرت علامه ساعدی خراسانی تجدید عهد نموده و مجاز دستگیری شهر اراک شدند که البته این بزرگوار در حال حاضر مشغول ارشاد میباشند .

 

-حاج ناصر مصفائی فرزند خلف حاجی احمد مصفائی که ملقب به لقب ناصرعلیشاه گشتند و البته ایشان هم اکنون مشغول به ارشاد میباشند

 

-از ناحیه حاج عبدالکریم شیرازی معروف علیشاه متخلص به منصور نیز مردان ارجمندی به درجات عرفانی نائل گشتند. آنچه در محدوده ی اطلاعات فقیر میباشد بیانگر این نکته است که حضرت درویش قاسم توانگر از مشایخ ایشان بوده اند لاکن از سلاک دیگری که در نزد ایشان به درجه ی ارشاد نائل گشته باشند اطلاعی ندارم.

- حضرت درویشقاسم توانگر نورعلیشاه (لازم است به این نکته اشاره کنم که حضرت آقای توانگر نورعلیشاه پس از خرقه نهادن حضرت معروف علیشاه رضوان الله تعالی علیه نزد بزرگ مرد عرفان و قطب مسلم سلسله صفیعلیشاهی از ناحیه دوده حضرت حیرتعلی شاه  ، جناب ادیب العارفین منظور علیشاه  در تکمیل مراتب خود سلوک نمودند ولی البته اجازنامه مکتوبی صادر نشده است) و سپس از ناحیه ایشان حضرت درویش جواد نعمت اللهی اذن ارشاد در شهر شیراز را دریافت نموده اند. رحمة الله علیهم اجمعین . 

 

- از ناحیه حضرت حاجی محمد ابراهیم نمازی شیرازی نیاز علیشاه مردان رهنورد صادق و صافی پا به عرصه سلوک علوی نهادند که البته پیشتر در ردیف حضرت هادی خان مولوی گیلانی وفاعلیشاه به آن اشاره شد که در واقع مرحوم حاجی احمد مصفائی باشد. جناب حاجی احمد مصفایی تا زمانی که حضرت نیازعلی شاه رضوان الله تعالی علیه در قید حیات عنصری بودند در خدمتشان سلوک مینمودند لاکن پس از خرقه نهادن آن عارف نامی از آنجهت که امر سلوک خود را کافی نمیدانستند مجددنزد حضرت هادی خان مولوی گیلانی وفاعلیشاه رضوان الله تعالی علیه تجدید عهد نمودند. البته جناب وفاعلیشاه رضوان الله تعالی علیه پس از مدتی اذن ارشاد به مرحوم حاجی احمد مصفایی تفویض نمودند.  

  

به حضور همه عزیزان عارضم که هیچ بعید نیست در نواحی مختلف چراغ هایی بر حق از ناحیه حضرت صفی علیشاه قدس سره الشریف روشن باشد و در حال حاضر مشغول سلوک و ارشاد باشند که ما از آن خبری نداشته باشیم ، شاهد بر این قضیه سالها پیش بنده به اتفاق رفیق شفیق طریق جنای عباس آقا ورزلدوست پنجشنبه بعد از ظهری بود که کنار درب ورودی خانقاه حضرت صفیعلی شاه ایستاده بودیم که در همان زمان یک ماشینی جلوی درب خانقاه توقف کرد و درویش رهیده و درحال تجردی از آن پیاده شد . وی نزد ما آمد پس از احوالپرسی مختصر اعلام داشت که من صفیعلی شاهی هستم. وی از پاکستان که در واقع جزعی از هندوستان قدیم است آمده بود و بی زاد و توشه به امر پیر خود. پاکستان خود را به ایران رسانده بود و خلاصه مولایی به خانقاه صفی رسیده بود تا کتابهایی که پیرش اشاره داده بود را تهیه کند و باز گردد

از اینجا معلوم میشود که حتماٌ و قطعاٌ چراغ های دیگری از ناحیه حضرت مرشدنا  الخیرالحاج میرزا حسن اصفهانی  در حال حاضر باقی و سلوک علوی در آن جاری میباشد

 

 

امید که  این مکتوب مورد رضایت روح بلند حضرت صفیعلی شاه رضوان الله تعالی علیه واقع شده باشد

 

 

  یاحق

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.